Prof. Bendig

Prof. Dr. David Bendig

Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Professur für Behavioral International Management
Universitätsplatz 2, 39106 Magdeburg, G23-206   vCard
Projekte
Es sind keine Projekte verfügbar
Publikationen

2019

Begutachteter Zeitschriftenartikel

Eiteneyer, Nils;  Bendig, David;  Brettel, Malte 

Social capital and the digital crowd - involving backers to promote new product innovativeness
In: Research policy - Amsterdam: Elsevier, 2019

Buchbeitrag

Katzenmeier, Stefan;  Bendig, David 

The supply side - profiling crowdfunders
In: Handbook of research on crowdfunding - Cheltenham: Edward Elgar Publishing, S. 122-164, 2019

2018

Artikel in Kongressband

Guske, Niklas;  Bendig, David 

Cutting out the noise-costly vs. Costless signals in initial coin offerings
In: 39th International Conference on Information Systems (ICIS 2018)- San Francisco, 2018, insges. 9 S. ; [Konferenz: Thirty Ninth International Conference on Information Systems, ICIS, San Francisco 13. - 16. December 2018]

Begutachteter Zeitschriftenartikel

Schmidt, Sebastian;  Bendig, Daniel;  Brettel, Malte 

Building an equity story - the impact of effectuation on business angel investments
In: Journal of business economics- Berlin: Springer, 1999, Bd. 88.2018, 3/4, S. 471-501

Bendig, David;  Brettel, Malte;  Downar, Benedikt 

Inventory component volatility and its relation to returns
In: International journal of production economics- Amsterdam [u.a.]: Elsevier Science, 1991, Bd. 200.2018, S. 37-49

Bendig, David;  Strese, Steffe;  Flatten, Tessa C.;  Costa, Maika Eva Susanne;  Brettel, Malte 

On micro-foundations of dynamic capabilities - a multi-level perspective based on CEO personality and knowledge-based capital
In: Long range planning- Oxford: Elsevier, 1968, Bd. 51.2018, 6, S. 797-814

Bendig, David;  Enke, Susanne;  Thieme, Niklas;  Brettel, Malte 

Performance implications of cross-functional coopetition in new product development - the mediating role of organizational learning
In: Industrial marketing management: the international journal for industrial and high-tech firms- New York, NY [u.a.]: Elsevier, 1971, Bd. 73.2018, S. 137-153

Bendig, David;  Willmann, Daniel;  Strese, Steffen;  Brettel, Malte 

Share repurchases and myopia - implications on the stock and consumer markets
In: Journal of marketing- Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1936, Bd. 82.2018, 2, S. 19-41

2017

Begutachteter Zeitschriftenartikel

Skirnevskiy, V.;  Bendig, D.;  Brettel, M. 

The Influence of Internal Social Capital on Serial Creators Success in Crowdfunding
In: In: Entrepreneurship: Theory and Practice, Bd. 41, 2, S. 209-236, 2017

Bendig, D.;  Strese, S.;  Brettel, M. 

The link between operational leanness and credit ratings
In: In: Journal of Operations Management, Bd. 52, S. 46-55, 2017

Herausgeberschaft

Schuh, G.;  Brettel, M.;  Reuter, C.;  Bendig, D.;  Dölle, C.;  Friederichsen, N.;  Hauptvogel, A.;  Kießling, T.;  Potente, T.;  Prote, J.-P.;  Weber, A.R.;  Wolff, B. 

Towards a technology-oriented theory of production
In: In: Integrative Production Technology: Theory and Applications, S. 1047-1079, 2017

2016

Begutachteter Zeitschriftenartikel

Brettel, M.;  Fischer, F.G.;  Bendig, D.;  Weber, A.R.;  Wolff, B. 

Enablers for Self-optimizing Production Systems in the Context of Industrie 4.0
In: In: Procedia CIRP, Bd. 41, S. 93-98, 2016

2014

Begutachteter Zeitschriftenartikel

Brettel, M.;  Bendig, D.;  Keller, M.;  Friederichsen, N.;  Rosenberg, M. 

Effectuation in manufacturing: How entrepreneurial decision-making techniques can be used to deal with uncertainty in manufacturing
In: In: Procedia CIRP, Bd. 17, S. 611-616, 2014

Presse
Vita
  • Inhaber der Universitätsprofessur für Behavioral Management an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaft der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
  • Seit Mitglied der Innovation & Entrepreneurship Group (WIN) in der TIME Research Area der RWTH Aachen seit 2013 (wissenschaftlicher Mitarbeiter, Akademischer Rat, angeschlossener Forscher)
  • Studium der Wirtschaftswissenschaften an der Ruhr-Universität Bochum (B. Sc. mit Auszeichnung), der Baylor University Texas, der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt (M. Sc. mit Auszeichnung) und der RWTH Aachen University (Dr. rer. pol., summa cum laude)
  • Praktische Erfahrung als Unternehmensberater bei der The Boston Consulting Group GmbH in Düsseldorf und Hong Kong (2011 ¿ 2013) sowie in verschiedenen Praktika (u.a. ThyssenKrupp AG, Ernst & Young)
  • Lehrerfahrung im In- und Ausland (z.B. Forschungsaufenthalt an der Tsinghua University, Peking)
  • Mitarbeit im DFG-Exzellenzcluster ¿Integrative Produktionstechnik für Hochlohnländer¿
  • Associate Professor for Behavioral Management at the Otto von Guericke University's Faculty of Economics and Management since beginning of 2019
  • Assistant Professor at the Innovation & Entrepreneurship Group (WIN), TIME Research Area, RWTH Aachen University (member since 2013)
  • Studies of Economics and Management at Ruhr University Bochum (B. Sc. with distinction), Baylor University Texas (GPA 4.0), Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt (M. Sc. with distinction), and RWTH Aachen University (Ph.D., summa cum laude)
  • Working experience as a management consultant at The Boston Consulting Group GmbH in Düsseldorf and Hong Kong (2011 ¿ 2013) and in various internships (e.g., ThyssenKrupp AG, Ernst & Young)
  • National and international teaching experience as lecturer (e.g., Tsinghua University, Beijing)
  • Participation in research project DFG Cluster of Excellence ¿Integrative Production Technology in High-Wage Countries¿
Service
  • Drittmittelprojekte (insb. BMBF, DFG und Industrie)
  • Ko-Betreuung von Promotionen
  • Startup-Mentoring (in Absprache mit TUGZ der OVGU)
  • Workshops aus der Strategieberatung (Verhandlungstraining, Strukturiertes Denken, Valuation, Agile, Lean, Alteryx uvm.)
Profil
Univ.-Prof. Dr. rer. pol. David Bendig ist seit 2019 Inhaber der Professur für Behavioral Management an der Otto-von-Guericke-Universtität Magdeburg. Er untersucht mit verhaltenswissenschaftlicher und internationaler Perspektive aktuelle Themen aus dem Bereich TIME (Technology, Innovation, Marketing, Entrepreneurship), speziell an der Schnittstelle zur Unternehmensführung, Produktqualität, Digitalisierung und dem Gesundheitswesen.

Praxisbezug spielt dabei eine große Rolle. Er war mehrere Jahre Gründercoach am Transfer- und Gründerzentrum der RWTH Aachen und als Unternehmensberater bei der Boston Consulting Group in Düsseldorf und Hong Kong aktiv.
Kooperationen
Lehrveranstaltungen

Letzte Änderung: 08.04.2019 - Ansprechpartner: Webmaster